Skip to content
Łukasz Franczak agencja Vecton
Łukasz Franczak, Head of Integration & Technical Consulting

Wokół marketing automation krążą różne mity. Spotkałem się z nimi, rozmawiając z klientami, działami biznesowymi, zespołami IT, pracując przy wdrożeniach w firmach i e-commerce’ach różnej wielkości. Nic dziwnego – popularność automatyzacji wzrosła dynamicznie w ostatnich latach, a wiele prawd na jej temat odkrywa się dopiero w praktyce. Czas zderzyć popularne mity z faktami. Pokazać, jak najlepiej przygotować się do wdrożenia – aby obyło się bez zbędnych niespodzianek i kosztów. Podzielić się doświadczeniem. 

 Zacznijmy od podstaw:

“Marketing Automation”, “Customer Data Platform”, “Customer Experience Platform” czy po prostu “platforma do automatyzacji marketingu” to technologia, która: 
1) zbiera dane o klientach i zachowaniach z wielu źródeł, 
2) automatyzuje zarządzanie komunikacją z klientami w wielu kanałach (www, mobile, email, SMS, Web Push, call center, reklama online), 
3) umożliwia większą personalizację działań marketingowych, a także
4) oferuje analitykę podejmowanych działań. 

I porównajmy wybór platformy Marketing Automation do zakupu samochodu (oczywiście takiego, który odpowiada Twoim potrzebom), a wdrożenie – do przygotowania się do podróży.

Inaczej przygotujesz auto do wyprawy zimą w Alpy, a inaczej na słoneczne wybrzeże Morza Śródziemnego. Oczywiste, że im lepiej zadbasz o stan techniczny pojazdu i dostosujesz go do warunków, jakich możesz się spodziewać po drodze – tym mniejsze ryzyko awarii. A jeśli do niej dojdzie – łatwiej odnajdziesz to, co Ci potrzebne i szybciej z tego skorzystasz. Wniosek?

Przemyślane wdrożenie minimalizuje ryzyko nieprzewidzianych przystanków czy napraw. Na co więc warto zwracać uwagę? 

Mit 1. “Wystarczy wpiąć skrypt platformy marketing automation”

“Wepniemy skrypt platformy (Marketing Automation czy CD(X)P) w naszą stronę i gotowe. Za tydzień, dwa uruchamiamy pierwszą automatyzację.” 

Fakt

W praktyce samo wpięcie skryptu jest jednym z wielu niezbędnych elementów, a wdrożenie wymaga współpracy pomiędzy działami odpowiedzialnymi za część biznesową i technologiczną

Kluczem jest odpowiednie przygotowanie danych. Musimy uwzględnić zarówno komplet informacji dotyczących końcowego użytkownika-klienta, podejmowanych przez niego na stronie akcji, a dodatkowo upewnić się, że dane będą dostępne dla skryptu w określonej sytuacji. 

Najlepiej, jeśli we wdrożeniu biorą udział osoby, które:

  • znają strategię firmy i szczegóły dotyczące działalności operacyjnej
  • mają informacje dotyczące stacku technologii firmy,
  • wiedzą, w jaki sposób będą wykorzystywane określone funkcjonalności platformy marketing automation. 

Pozwoli to na podjęcie optymalnych decyzji na przykład: czy powinniśmy trackować konkretne zdarzenia poprzez API strony, czy skrypt SDK lub jaką metodą aktualizować katalog produktowy

Efektem współpracy jest kompletny projekt integracji realizowanej przez różne strony ze świadomością wspólnych celów. 

Mit 2. “Wdrożenie narzędzia marketing automation zajmie nam lata”

“Inwestycja w platformę Marketing Automation to wydatek, na który mogą pozwolić sobie tylko największe firmy, a sam proces trwa lata. Zanim nasz biznes zacznie korzystać z narzędzia, minie dużo czasu.”

Fakt

Czas potrzebny na wdrożenie technologii marketing automation zależy w największym stopniu od skomplikowania procesów i stacku technologicznego firmy. 

Jednak jeśli odpowiednio ustawimy proces, to nawet w najbardziej wymagającym przypadku, narzędzie przyniesie zysk jeszcze przed uruchomieniem wszystkich możliwych funkcjonalności. Niezależnie od wielkości firmy. 

Jak to wygląda w praktyce? Na etapie tworzenia strategii ustalamy biznesowe priorytety. Bierzemy je pod uwagę, tworząc plan wdrożenia porządkujący dalsze prace. Wspomniany plan pozwala skupić się najpierw na wybranych use case’ach, które zaczną pracować na korzyść biznesu nawet przed całkowitą integracją.

Takimi use case’ami w e-commerce są najczęściej odzyskiwanie porzuconego koszyka, wysyłka określonego kodu rabatowego, czy scenariusz watch dog – automatyczne powiadomienie użytkowników o dostępności produktów.

Narzędzie marketing automation wdrożysz zdecydowanie szybciej, jeśli w prace nad projektem zaangażujesz ekspertów z wiedzą dotyczącą konkretnej platformy MA, danych niezbędnych na etapie integracji i ich wykorzystania. Doświadczenie zespołu zwiększa szansę na skuteczne wdrożenie. A dobre zintegrowanie platformy trwa zdecydowanie krócej niż parę lat. 😉 

Mit 3. “Do wdrożenia marketing automation nie trzeba angażować działu IT” 

“Kolejka tasków, roadmapy…Nie zajmujmy niepotrzebnie działu IT. Wdrożymy narzędzie szybciej bez ich udziału – dzięki temu wcześniej zobaczymy efekty.”

Fakt 

Z doświadczenia nie polecam tego podejścia. Dlaczego? Ponieważ może doprowadzić do kosztownych konsekwencji: niedoszacowania czasu potrzebnego na cały proces, czy błędnego określenia strategii marketing automation. W niektórych przypadkach, bez zaangażowania działu IT firmy, nie będziemy w stanie użyć części funkcjonalności platformy i nie wykorzystamy jej pełnych możliwości. Dlatego mocno rekomenduję, by dostosować proces wdrożenia do obłożenia działu IT

Ważne, żeby po stronie firmy wyznaczyć osobę lub zespół, który od samego początku pomoże zaplanować projekt. Dzięki temu będzie on zgodny zarówno z wymaganiami biznesowymi, jak i architekturą integracji. A opracowana na tej podstawie specyfikacja, pozwoli sprawnie odhaczać kolejne wdrażane funkcjonalności. 

Mit 4. “Mamy dokumentację – wdrożymy narzędzie MA sami”

“Dokumentacja platformy jest ogólnodostępna, a my najlepiej znamy swój biznes, wiemy, jakie dane chcemy przenieść i do czego będziemy wykorzystywać narzędzie, więc nie potrzebujemy wsparcia we wdrożeniu. Przeniesiemy nasze dane do platformy i wszystko będzie działać tak, jak powinno.”

Fakt 

Platformy marketing automation mają określone funkcjonalności, które (chcąc nie chcąc) nie działają dla każdej firmy w identyczny sposób. Dlatego podczas wdrożenia zawsze bierzemy pod uwagę specyfikę biznesu oraz stojące przed nim wyzwania – w wielu firmach odmienne. 

Bez doświadczenia w zakresie optymalnego wykorzystania posiadanych danych wydłużymy czas wdrożenia. A do integracji trzeba będzie raz po raz wracać, dodając kolejne komponenty.

Do skutecznego wdrożenia potrzebna jest wiedza dotycząca konkretnej platformy: jak zbiera dane, jakie są wymagania po jej stronie i na co należy zwracać uwagę podczas wdrożenia. A w całym procesie równie ważni, co dział IT i biznes, są eksperci od narzędzi do automatyzacji marketingu, którzy znają sposoby przetwarzania przez nie danych. 

Dzięki takiej synergii zaplanujemy i przeprowadzimy integrację, uwzględniając architekturę po stronie firmy oraz to, jak najlepiej tę architekturę odwzorować po stronie platformy

To eksperci marketing automation podzielą się rekomendacjami na temat efektywności platformy, a ich wkład przełoży się na jak najlepsze wykorzystanie dostępnych funkcjonalności.

Opieraj się na faktach o marketing automation

Dobrze przeprowadzone wdrożenie platformy MA podnosi wydajność i skuteczność kampanii i procesów, pozwala korzystać z wielu funkcjonalności i wykorzystać pełen potencjał narzędzia. Z drugiej strony skutki złej integracji możemy odczuwać przez wiele lat.Wybrane przeze mnie mity odnoszą się do zaledwie części przekonań, które pojawiają się podczas wdrożenia. Jeśli chcesz rozwiać swoje wątpliwości dotyczące technologii marketing automation albo szukasz partnera, który wesprze Cię w procesie integracji, skonsultuj się z nami.