Skip to content

Autor: Łukasz Franczak, Head of Integration & Technical Consulting

Według ostatnich danych ponad 42.7% internautów na świecie korzysta z różnego rodzaju wtyczek do przeglądarek, które blokują zarówno reklamy jak i wiele innych zewnętrznych skryptów. Czy użytkownicy systemów Marketing Automation/Customer Data Platform powinni mieć powody do obaw? Niestety tak, bo wiele wtyczek pozwalających platformom na działanie, jest identyfikowanych jako skrypty śledzące. A te przez wiele adblocków są domyślnie blokowane. Jak sprawdzić, czy wdrożone przez Ciebie narzędzie Marketing Automation jest blokowane? Jak poradziliśmy sobie z problemem wraz z naszym klientem? Odpowiadam na przykładzie case study firmy Wojas. 

Spis treści

— Jak sprawdzić, czy twoja platforma jest blokowana? 
— Kiedy platforma Marketing Automation lub Customer Data Platform znajduje się na liście filtrów. Case study Wojas
— Inne sposoby na wtyczki typu AdBlock

Jak sprawdzić, czy platforma jest blokowana? 

Wtyczki typu AdBlock to narzędzia, które monitorują skąd i dokąd wysyłane są zapytania, podczas korzystania z danej strony przez użytkownika. Jeśli zapytanie jest wysyłane pod adres, który znajduje się na liście reklamodawców, czy innych usług okołoreklamowych i marketingowych — zwanych inaczej listą filtrów — to zapytanie jest blokowane. Jeśli natomiast zapytanie nie jest kierowane na adres z listy filtrów, wówczas wtyczka nie ingeruje w to, co jest wysyłane lub odbierane. 

Mamy więc sytuację podobną do tej, gdy nadawca próbuje wysłać paczkę do odbiorcy, ale z racji tego, że odbiorca znajduje się w kraju, do którego obowiązuje zakaz wysyłek, finalnie paczka nie zostaje nadana. 

W tym przypadku można by tę komunikację zobrazować tak jak poniżej:

Jak widzimy, skrypt 2 jest w tym przypadku blokowany i zapytania nie docierają na domenę docelową.

Jak łatwo sprawdzić, czy problem wtyczek blokujących dotyczy również Twojej platformy Marketing Automation lub CDP? Wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę do przeglądarki np. Ghostery, która pokazuje, jakie zewnętrzne skrypty są na niej uruchamiane. Jeśli skrypt pozwalający na działanie Twojej platformy jest tam wylistowany, to najprawdopodobniej zostanie on zablokowany. Co w efekcie oznacza, że platforma Marketing Automation nie będzie mogła zbierać informacji na temat zachowań i preferencji danego usera. A tym samym straci możliwość personalizacji treści dla danego użytkownika

Czy to jednak oznacza, że w tej sytuacji trzeba się definitywnie pogodzić z utratą informacji na temat użytkowników z aktywnym AdBlockiem? Niekoniecznie.

Kiedy platforma Marketing Automation lub Customer Data Platform znajduje się na liście filtrów. Case study Wojas

Wojas S.A. to jeden z największych polskich producentów obuwia i galanterii skórzanej, posiadający sieć blisko 160 salonów w Polsce, Słowacji, Czechach i Białorusi. Ważnym obszarem działalności firmy są jej sklepy internetowe oferujące produkty damskie, męskie i dziecięce na terenie całej Europy. Aby zadbać o wysoką jakość doświadczeń omichannel klientów Wojas,  marka używa platformy Bloomreach (dawniej Exponea). Pozwala ona zarządzać zautomatyzowaną i spersonalizowaną komunikacją we wszystkich kanałach online i offline i udoskonalać customer experience w każdym punkcie styku z marką.

Wyzwanie

Poprawa jakości sklepów internetowych Wojas poprzez zwiększenie odsetka rekomendacji dla klientów:

  • Automatyczne dopasowywanie strony Wojas do indywidualnych preferencji użytkowników i personalizacja oferty. 
  • Pełne wykorzystanie potencjału Single Customer View w platformie Marketing Automation Bloomreach.

Wdrożone rozwiązanie 

W przypadku firmy Wojas rozwiązaliśmy problem dzięki wykorzystaniu tzw. custom domain tracking. W dużym uproszczeniu oznacza to, że skrypt monitorujący działalność użytkownika nie wysyła zapytań bezpośrednio na adres platformy Marketing Automation, czy Customer Data Platform, ale na subdomenę znajdującą się w obrębie domeny Wojas i dopiero stamtąd dalej na adres platformy. 

Można by to więc przyrównać do przykładu, w którym paczka nie jest wysyłana bezpośrednio do odbiorcy, ale najpierw kierowana do miejsca, gdzie jest przepakowywana, tam dostaje nową etykietę nadawczą i dopiero stamtąd kierowana do miejsca docelowego. Z racji tego, że weryfikacja adresu następuje pomiędzy miejscem wysyłki a miejscem przepakowania, nikt nie ingeruje w wysyłkę paczki i zostaje ona poprawnie wysłana, a następnie, po “przepakowaniu”, dostarczona do finalnego odbiorcy.

Rozwiązanie custom domain tracking można zobrazować w następujący sposób:

Z racji tego, że skrypt nie jest kierowany na domenę, która zostałaby odfiltrowana, ale na inną subdomenę, zapytanie po przekierowaniu jest wysyłane w docelowe miejsce.

Może się to wydawać skomplikowane — w praktyce oznacza wykonanie zmian technicznych po stronie firmy oraz skonfigurowanie domeny, z której do danej platformy będą przychodzić zapytania. Jest to więc proces, który może zostać dokonany zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu integracji z platformą.

W przypadku firmy Wojas cała konfiguracja custom domain tracking zajęła mniej niż tydzień, a pozwoliła natychmiast rozwiązać zarówno problem braku wyświetlania części treści na stronie, jak też pomiaru preferencji użytkowników.

Efekty 

Dzięki wykorzystaniu mechanizmów Marketing Automation niemal każdy użytkownik widzi stronę dopasowaną do jego indywidualnych preferencji, a tym samym łatwiej i szybciej znajduje produkty odpowiadające jego potrzebom. By jednak ten mechanizm mógł działać, konieczne było rozwiązanie problemu związanego z blokowaniem skryptu wykorzystywanej platformy CDP. 


„Od 2020 roku zmieniliśmy podejście w komunikacji z naszymi klientami. Z racji tego, że marka WOJAS ma szerokie spektrum klientów, chcemy dostosować jak najbardziej naszą stronę oraz promocję poszczególnych grup produktowych do ich indywidualnych preferencji. Pierwszym krokiem było dla nas podzielenie strony na sekcje: męskie, damskie oraz dziecięce, co wiązało się z prowadzeniem równolegle 3 niezależnych stron głównych. Wraz z Vecton wdrożyliśmy szereg silników rekomendacyjnych. Dzięki nim proponujemy klientom indywidualnie dopasowane produkty, a doświadczenie klienta w naszym serwisie zbliżone jest do tego, które klienci cenią w naszych sklepach stacjonarnych. Dziś silniki te są tak mocno wszyte w warstwę wizualną strony internetowej, iż jest konieczne, aby rekomendacje były widoczne nie w 40%, tylko w 100%. Nie osiągnęlibyśmy tego bez przejścia na first-party cookie, które wykonaliśmy dzięki wsparciu agencji Vecton. Strona internetowa często jest pierwszym miejscem kontaktu naszego klienta z produktem, dlatego staramy się, aby doznania wizualne były na najwyższym poziomie.”

michał wojas

Michał Wojas


Wykorzystanie mechanizmu custom-domain tracking jest tylko jednym ze sposobów na poradzenie sobie z problemem blokowania narzędzi. W zależności do tego, z jakiej platformy korzystasz i na jakim etapie integracji jesteś, możesz też wykorzystać inne sposoby. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zależnościach między platformami a wtyczkami typu AdBlock lub znaleźć sposób na odblokowanie twojej platformy i wykorzystanie jej pełnego potencjału, porozmawiajmy.