Skip to content

Autor: Dawid Szymula, Sales Director

Według danych Chief Martech, na rynku jest ponad 8000 (!) technologii wspierających pracę marketerów. Każda ma swoje przeznaczenie, specyfikę, możliwości, ale również ograniczenia. 

Wybór odpowiedniego narzędzia Marketing Automation lub Customer Data Platform umożliwia realizację celów biznesowych, pomaga efektywniej wykorzystać zasoby i oszczędzić czas całej organizacji. Wszystko dzięki automatyzacji procesów zbierania, analizy oraz wykorzystania danych w komunikacji z klientami. Źle dobrana technologia oznacza z kolei dodatkowe koszty oraz bezpowrotnie stracony czas — związany m.in. z koniecznością migracji na inną platformę. W poniższym artykule chciałbym zwrócić uwagę na popularne mity związane z jej wyborem.

„Marketing Automation”, „Customer Data Platform”, „Customer Experience Platform” czy po prostu platforma do automatyzacji marketingu” to technologia, która: 

1) zbiera dane o klientach i zachowaniach z wielu źródeł, 
2) automatyzuje zarządzanie komunikacją z klientami w wielu kanałach (www, mobile, e-mail, SMS, Web Push, call center, reklama online), 
3) umożliwia większą personalizację działań marketingowych, a także
4) oferuje analitykę podejmowanych działań. 

Mit 1. To się niczym od siebie nie różni

Hiperpersonalizacja, omnichannel, single customer profile, no code, zaawansowana analityka danych w czasie rzeczywistym, rekomendacje oparte o AI, machine learning… Rozpatrywane technologie Marketing Automation / Customer Data Platform mają takie same funkcjonalności, więc niczym się od siebie różnią.

Fakt

To niezwykle popularny mit branży Marketing Automation. W praktyce nawet jeśli dostawcy technologii używają podobnych haseł i opisów, przy głębszym zapoznaniu z narzędziami okazuje się, że różnią się one diametralnie np.: w zakresie stopnia zaawansowania lub elastyczności danej funkcjonalności, czasu jej konfiguracji, potrzebnego do wdrożenia wsparcia IT czy praktycznego zastosowania w kontekście biznesowym.

To samo słowo może oznaczać coś zupełnie innego. W jednej platformie zaawansowana analityka danych równa się predefiniowanym zestawom podstawowych metryk (jak konwersja czy open rate e-maili), a w innej oznacza możliwość tworzenia nieszablonowych wariacji raportów i wykresów na przecięciu wszelkiej maści danych. Oba podejścia są potrzebne. Należy jednak ustalić, co w praktyce oznacza dane stwierdzenie czy hasło oraz czy właśnie tego oczekujemy — aby uniknąć rozczarowania i dodatkowych kosztów developmentu.

W każdym przypadku musimy zweryfikować, jak dany system poradzi sobie z konkretnym scenariuszem bądź analizą, dopytując o szczegóły realizacji bądź korzystając z prezentacji demo pożądanych funkcjonalności narzędzia. Tylko i wyłącznie wtedy możliwe jest porównanie możliwości systemów 1:1 oraz ocena czy rzeczywiście niczym się od siebie nie różnią.

Mit 2. Zapewne nic się nie zmieniło

Dawno temu mieliśmy spotkanie z dostawcą technologii Marketing Automation / Customer Data Platform, nie zrobił dobrego wrażenia, a przedstawione funkcjonalności lub przeprowadzone testy nie spełniały naszych wymagań.

Fakt

Tempo rozwoju technologii nigdy nie było większe niż teraz, systemy rozbudowują się o nowe moduły, funkcjonalności lub integrują z innymi narzędziami, tworząc rozwiązania bardziej kompletne i zaawansowane niż były nimi kiedyś. Warto dać szansę swojej organizacji poprzez odświeżenie relacji z dostawcą technologii i zweryfikowanie posiadanych założeń. Nawet jeśli okaże się, że są one aktualne, z pewnością dowiemy się czegoś nowego. Z drugiej strony możemy się pozytywnie zaskoczyć i zyskać nową perspektywę, a w efekcie rozwiązać swoje problemy, zaoszczędzić pieniądze, czas oraz inne zasoby organizacji…

Mit 3. Najpopularniejsza technologia jest najlepszym wyborem

To najpopularniejsze narzędzie, obecne na rynku od wielu lat. Zapewni jakość, solidność i gwarancję sukcesu całego projektu.

Fakt

Powiedzenie mówi, że za wdrożenie IBM czy Salesforce  jeszcze nikogo nie zwolniono. Jednak czy w każdym przypadku byłby to wybór najlepszy z możliwych? Dostęp do wiedzy, środowisk open source czy wysoko wykształconych pracowników branży IT wyrównuje szanse pomiędzy hegemonami a startupami. W połączeniu z ogólnodostępnym finansowaniem Venture Capital oraz inkubatorami rozwoju mniejsi gracze potrafią błyskawicznie odpowiedzieć na potrzebę rynku. Dzięki swojej elastyczności oraz swobodzie, której korporacjom brakuje, tworzą często prawdziwie innowacyjne rozwiązania.

Chief Martech doliczył się ponad 8000 technologii z obszaru Marketingu. Nie bójmy się sprawdzać nowych rozwiązań, tylko dlatego, że brzmią obco oraz kwestionować idealności produktów korporacji.

Mit 4. Kryterium ceny jest najważniejsze

Skoro systemy Marketing Automation / Customer Data Platform niczym się nie różnią lub nasze potrzeby są małe, kupmy najtańszy produkt.

Fakt

W praktyce okazuje się, że niska cena systemu ma swój koszt. Najczęściej kryje się on w płatnych usługach developmentu lub wsparcia IT, powstałych wraz z potrzebą indywidualnej konfiguracji systemu lub gdy wymagania biznesu rosną. Seria powtarzających się dodatkowych kosztów potrafi znacznie podnieść realną cenę technologii. Dlatego też tak ważne jest zweryfikowanie, czy planowane scenariusze, personalizacje czy analizy wymagać będą nieplanowanych pierwotnie wydatków oraz czy za chwilę nie będziemy musieli zmieniać technologii na inną — co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Wnioski

Wybór technologii Marketing Automation lub Customer Data Platform to poważna decyzja na co najmniej 2-3 lata, która bezpośrednio wpłynie na funkcjonowanie i efektywność działów e-commerce, marketingu, IT czy obsługi klienta, a zatem większości Twojej organizacji. Warto zatem zastanowić się, czy opieramy ją na faktach, czy mitach. Oczywiście cały proces wyboru wykracza daleko poza opisane przeze mnie 4 aspekty, niemniej mam nadzieję, że będą one cenną wskazówką i solidnym punktem startowym.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o wyborze technologii MA/CDP lub potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu czy wykorzystaniu jej pełnego potencjału, odezwij się do nas!