Skip to content
vecton modyfikacja modeli rekomendacji
Black Friday w 2020 roku będzie zapewne inny od Czarnych Piątków w poprzednich latach. Skutki pandemii COVID-19 mają negatywny wpływ na handel offline, lecz bardzo pozytywny na sprzedaż przez internet.

Skala wzrostu sprzedaży w Black Friday w wielu branżach będzie wyższa niż w poprzednich latach. Jak wykorzystać ten moment nie tylko do pozyskania nowych klientów, ale też do poprawienia lojalności klientów dotychczasowych i zapewnienia zysków na najwyższym poziomie? Rekomendacje produktowe są jednym z narzędzi, którego warto użyć.

Automatyczne rekomendacje produktowe, personalizowane lub nie, są dzisiaj nieodzownym elementem na ścieżce zakupowej klienta. W większości narzędzi rekomendacyjnych istnieją duże możliwości konfiguracji ich algorytmów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i inspiracji dotyczących tego, jakie modyfikacje w ustawieniach algorytmów rekomendacyjnych warto wprowadzić na czas Black Friday.

Zastanów się, czy na pewno te produkty chcesz promować w rekomendacjach produktowych podczas Black Friday:

  • Produkty o najniższej marży.
  • Produkty, które klient już kupił. To zależy od branży, w niektórych – jak moda, księgarnie, elektronika – nie ma to żadnego sensu.
  • Produkty, których jest mało w magazynie lub nie znasz ich dokładnej ilości. Istnieje ryzyko, że zanim klient zdąży go kupić, produkt stanie się niedostępny. Powoduje to duże rozczarowanie i frustrację.
  • Produkty o trudniejszym sposobie pakowania, dłuższym czasie przygotowania lub innych komplikacjach w procesie sfinalizowania realizacji zamówienia.
  • Produkty, kupowane przez klienta regularnie (np. co miesiąc), ponieważ z dużym prawdopodobieństwem i tak będzie je kupował, wykorzystaj ten czas na rozszerzenie jego świadomości poprzez cross-sell.

Pomyśl o wzmocnieniu promowania w czasie Black Friday:

  • Produktów zapisanych przez klienta na liście Ulubionych. Jeśli nie masz takich list, lub są rzadko wykorzystywane przez klientów, wówczas pomyśl o stworzeniu spersonalizowanych promocji na produkty, które dodał do schowka lub po prostu często oglądał.
  • Produktów najpopularniejszych. Bo popularne produkty oraz wysokie zniżki to mieszanka wybuchowa, która powinna mieć najwyższą konwersję.
  • Produktów, których chcesz się pozbyć ze stanu magazynowego. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, przefiltruj katalog produktowy względem daty dodania oraz ilości na magazynie – im dłuższy czas magazynowania tym wyższe koszty i niższa marża na danym produkcie.
  • Produktów o najwyższej marży.
  • Produktów od dostawców, czy marek, które ze strategicznych względów chcesz promować.
  • Produktów, które nadają się na prezent. Wielu konsumentów mądrze wykorzystuje czas zniżek czarnopiątkowych, kupując prezenty na święta.

Największe zniżki przyznawaj lojalnym klientom

Budowanie lojalności to żmudny i trudny proces, a Black Friday to wyjątkowa okazja, aby ten cel wesprzeć. Jeśli wyjątkowo potraktujesz lojalnych klientów w tym szczególnym czasie, wyróżnisz się z natłoku ofert i masz dużą szansę, że ten przekaz zostanie zapamiętany. Zdefiniuj segment lojalnych klientów (np. wg RFM) i zbuduj modele rekomendacji specjalnie dla nich:

  • Modele w większym stopniu spersonalizowane – ponieważ masz dane o historii tych klientów, zatem modele personalizowane będą w ich przypadku działać o wiele lepiej niż w przypadku klientów nowych.
  • Modele rozszerzone o produkty o niższej marży – ponieważ w przypadku klientów lojalnych realizujesz inne cele: wzrost częstotliwości zakupów i wzrost CLTV.

Tak przygotowane rekomendacje warto wysłać w dedykowanej kampanii email, lub dołączyć je jako dodatkowy element istniejących kampanii w okresie Black Friday. Oczywiście dobrym miejscem do ich prezentacji są strony internetowe sklepu.

Używaj dobrych praktyk

Wszystkie dobre praktyki rekomendacji produktowych mają oczywiście zastosowanie w czasie Black Friday. W zależności od etapu na ścieżce zakupowej odpowiednio używaj technik up-sell oraz cross-sell. Na przykład na etapie tuż po zakupie możesz wysłać do klienta powiadomienia z promocją komplementarnych dodatków (np. myszka do laptopa), podobnych produktów (np. książki o podobnej tematyce) lub produktów z rekomendacji “collaborative filtering” (osoby, które kupiły X, również były zainteresowane Y). Pamiętaj, że szczególnie ważnym aspektem jest też technologia, dlatego sprawdź, jaki jest czas ładowania rekomendacji z poszczególnych modeli, czy występują i w jakiej skali braki odpowiedzi serwera rekomendacji, czy rekomendowane produkty prawidłowo wyświetlają się na telefonach i laptopach itd.

Podsumowanie

Wszystkie taktyki opisane powyżej można skonfigurować używając odpowiednio zaawansowanych narzędzi rekomendacyjnych. Jeśli posiadasz wdrożoną platformę Marketing Automation, zapewne masz wiele możliwości w tym zakresie. Jeśli jeszcze nie korzystasz z tych technologii, lub czujesz, że nie wykorzystujesz ich pełnego potencjału – zwróć się do nas!